Pagina's

augustus 30, 2014

broccoliburgers


hee allemaal,

eergister avond heb ik zelf gekookt, en ik zat een beetje op internet voor een gerecht te zoeken. uiteindelijk kwam ik bij foodgloss terecht en heb haar broccoliburgertjes nagemaakt. omdat alleen burgertjes niet genoeg waren heb ik er nog een broodje bij gedaan. alsof het een hamburger is (ik ben vegetariër en dat is mijn groente burger). ze waren goed gelukt en natuurlijk erg lekker! benieuwd hoe ik ze heb gemaakt? of ik iets anders doe dan foodgloss? kijk dan vooral verder.
allereerst wil ik nog een paar dingen zeggen, ik heb veel foto's gemaakt dus daar moet je opletten. en het ziet er niet heel smakelijk uit, maar ik meen dat het echt heel lekker is en zeker aan te r
aden is om ook te maken!

wat je nodig hebt

voor de burgertjes
-350 gram broccoli (300 tot 400)
- 50 gram geraspte Parmezaanse kaas
- 2 tenen knoflook
- 80 gram (tarwe) bloem
- 2 eitjes
- paprikapoeder
- zout
- peper
- olie om in te bakken
- stamppot maker of zoiets
als je een hamburger gevoel wil hebben
- broodjes
- tomaat
- komkommer
- sla
- saus (curry, mayo, ketchup etc..)

oke zoals je kunt merken kan je dus wat dingen toevoegen. want dit als enige voor een hoofdgerecht is natuurlijk te weinig. ik heb gekozen voor een hamburger gevoel. maar wat ook lekker is denk ik is een stukje zalm en wat salade of zoiets. je kan het zelf kiezen.

nu je alle ingrediënten bij elkaar hebt kunnen we gaan beginnen!!

eerst breng je de broccoli aan de kook, tot je het makkelijk kan prakken. maar ondertussen ga je verder met de volgende stap.



doe alle verdere ingrediënten in een bak, de eitjes, de knoflook, de Parmezaanse kaas en de bloem. je kan dit met een garde door elkaar roeren maar ik merkte dat mijn "deeg" daar te dik voor was, wat je dus ook kan gebruiken is een vork of zoiets.


wanneer de broccoli kookt ga je hem afgieten en kan je het gaan prakken. ik weet niet hoe het heet waarmee je het doet dus ik laat wel een foto zien. als de prakker ding iets zijn werk heeft gedaan dan kan je het megsel van de andere ingrediënten erbij doen. je kan als smaak maker nog wat paprikapoeder toevoegen maar dit is niet verplicht. als je dit goed door heb geroerd (met een vork) zag het er bij mij ongeveer zo uit:
 
 


maar bij jou kan het er ook anders uitzien.

zet de pan eerst op hoog vuur met olie erin zodat de pan goed opwarmt. wanneer de pan dus goed warm is doe je het mengsel erin, natuurlijk een beetje in een rondje want je wilt wel dat het er uitziet als een burger!

wanneer je ze gaat ruiken draai je ze om en dan zijn ze meestal wel al gewoon goed, ik merkte wel dat ik ze een paar keer heb omgedraaid. ook kan je ze een beetje aan drukken zoals je bij een gewone hamburger ook wel eens doet. de burger moet echt gaar zijn want anders eet je rauwe ei.. maar je merkt zelf wel wanneer ze gaar zijn. jij hebt een andere pan dan ik dus wie weet duurt jouwne er wel veel langer over of veel korter ik weet het niet.
dit is niet aangebrand, ookal lijkt het zo..
omdat ik maar twee kleine pannetjes had kon ik er maar twee per keer doen.. dus ik was wel even bezig, maar als jij een grotere pan hebt dan ben je sowieso sneller klaar, het komt erop neer dat ik niet precies weet hoelang het allemaal duurt. en hoelang je er mee bezig bent.

als alle burgertjes klaar zijn kan je er voor kiezen om er niks mee te doen, maar ik heb besloten om er een echte hamburger van de maken. met een broodje, sla, komkommer, tomaat en saus

om er nog wat gezonds bij te hebben hadden we nog een maaltijd salade van de ALBERT HEIJN erbij gedaan.
 
ik zeg eerlijk het ziet er niet heel lekker uit, maar in tegendeel. HET IS HEERLIJKKK. als jullie dit gerecht gaan na maken of al hebben gedaan stuur dan een foto van het resultaat en stuur het naar m'n
 
instgram: _meikeeee & lifestyleblondiee
 
dat vind ik erg leuk!!
 
tot het volgende artikel
xx meike
 

5 opmerkingen:

  1. Dit lijkt me heerlijk! Ik ben zelf echt dol op broccoli :).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het is ook echt heel erg lekker! en de broccoli proef je wel, alleen er zijn zo veel smaken dat het niet overheerst!

      x

      Verwijderen
  2. Ik ben echt benieuwd hoe dat smaakt! Het lijkt me heel raar, hahaha.

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik dacht ook eerst van whutt, maar het is echt lekker. zonder die broodjes en sausen is het ook nog eens best gezond xD

      kus

      Verwijderen
  3. Ziet er heerlijk uit zeg! Hmmm :)

    BeantwoordenVerwijderen